Als de auto met Ohlins RT wordt verlaagd met de aanbevolen 25 mm / 1 inch, zal de standaard negatieve camber van -1,8 aan de voorkant van nature naar -2 gaan, de achterkant van -2,2 -> -2,4? Zou meer negatieve camber aan de voorkant ook nuttig zijn voor een auto die niet op het circuit rijdt? (d.w.z. alleen canyon rijden + alleen woon-werkverkeer), ik gok dat het de slijtage van de binnenste schroefdraad zou verergeren. Gedachten?
De voorwielophanging is een McPherson-veerpootstijl. Het wordt op VEEL auto's gebruikt vanwege de eenvoud en duurzaamheid, en het laat ook een hoop ruimte over voor FWD-aandrijflijnen. Maar het voegt doorgaans geen negatieve camber toe als het wordt samengedrukt, het kan in veel gevallen zelfs positieve camber toevoegen. Achter is multi-link, dus een bepaalde mate van verhoogde negatieve camber wordt verwacht, extra -.1 of -.2 is niet onredelijk.
Meer negatieve camber achterin zal de stabiliteit achterin in het midden van de bocht vergroten in vergelijking met de voorkant, maar kan leiden tot onderstuur aan de limiet. -2,0 camber aan de voorkant is een goed uitgangspunt als je het daadwerkelijk gebruikt, zelfs een dagelijkse auto kan profiteren van een gematigde camber als de bestuurder er af en toe mee aan de slag gaat, maar het is onmogelijk om een getal aan te bevelen omdat een sportieve uitlijning van geval tot geval is. Een uitgangspunt is één ding, maar het afstellen van de ophanging is een cyclisch proces, inclusief het afstellen van de demper. Camber is bedoeld om de grip in het midden van de bocht te bevorderen, dat weten we (hoop ik) allemaal. Op zichzelf heeft het niet veel invloed op de bandenslijtage, totdat het wordt gecombineerd met de sporing. Sporing kan nuanceverschillen in de handling introduceren, bijvoorbeeld het verhogen van de stabiliteit of het bevorderen van het insturen aan de voorkant, of het bevorderen/tegengaan van rotatie bij gewichtsverplaatsing aan de achterkant. Maar sporing is wat de bandenslijtage versnelt, omdat het de band dwingt om in een hoek over het asfalt te schuren - de negatieve camber concentreert dat schuren alleen op de binnenschouder. Toyota heeft mogelijk sporing toegevoegd om nuanceverschillen in de handling aan te pakken, om de een of andere reden, maar het offert de bandenslijtage op, zoals veel eigenaren hebben ontdekt. Door het dichter bij nul af te stellen, kan de bandenslijtage worden verminderd en kan een neutrale toestand worden gedefinieerd om te beginnen met het aanpakken van wat de bestuurder echt nodig heeft of prefereert.
Wat vind je van het verschil dat de DFV Ohlins dempertechnologie maakt versus wat Annex heeft voor zowel de straat als het circuit? Iets of alleen marketing?
Dit vereist echt iemand met ervaring met beide om commentaar te geven op de verschillen in gevoel en effectiviteit. Voor zover ik weet, zijn ze beide digressief, samen met Fortune en ik geloof MCS (niet zeker van andere gangbare merkaanbiedingen, maar als ze gegevens verbergen, vertrouw ik ze niet echt). Digressief is het tegenovergestelde van progressief, aan de andere kant van lineair. Het betekent gewoon dat de dempingskrachten worden verminderd naarmate de zuiger sneller door de olie wordt gedwongen. Hoe sneller de as-snelheid, hoe meer de dempingsweerstand
opengaat. Dit gebeurt met een ingewikkelde zuigervorm en shim-stacks, is in hoge mate afstelbaar en is de grootste factor in de prestaties van een schokdemper. Digressieve demping is meestal wenselijk voor een sportwagen omdat de ophanging stevig, sportief en responsief kan aanvoelen in de handling, maar ook hobbels kan opvangen. Ohlins is erin geslaagd deze arena te beheersen en heeft een bewezen reputatie opgebouwd, deels door hun eigen producten, maar ook door de hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden en fijnafstelling via hun netwerk van boetiek-afstelshops die echt intieme kennisniveaus krijgen voor specifieke platforms. Wat hun DFV-systeem betreft, het is slechts een eenvoudig oliecircuit door de centrale as dat de beweging bij lage snelheid beïnvloedt. Het stevigere of zachtere gevoel is slechts een variabele stroom op dit enkele oliepad. Maar de sleutel is hoe het is afgesteld (poortmaten, zuigervarianten, enz.) en hoe deze olie-stroomsystemen samenwerken om iets te creëren dat responsief en naadloos is. Het werkt, en het werkt goed. Ik weet niet zeker hoe Annex dit aanpakt en ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar ik verwacht/hoop dat ze een vergelijkbaar systeem hebben van integratie op hoge snelheid/lage snelheid dat de magie van een sportief-stevige-maar-toch-soepele rit produceert. Als mensen commentaar geven op hoe goed ze aanvoelen in de bochten, maar ook op hun vermogen om hobbels op te vangen, dan hebben ze iets dat op een vergelijkbare manier functioneert. De keuze tussen de twee komt echt neer op een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ze zijn beide volledig afstelbaar, dus je bent aangewezen op Ohlins-stamboom of Annex's jonge engineering-first inspanningen om een reputatie op te bouwen. Beide opties kunnen opnieuw worden geventileerd om hun dempingscurves aan te passen aan uw behoeften.
Daarnaast gaat het om persoonlijke anekdotische verhalen. Ik had bijvoorbeeld de persoonlijke ervaring om Fortune 500's te installeren op een Focus ST van een vriend, wat me erg teleurstelde. Nul gegevens en alles was los uit de doos, dus we hadden de auto ongeveer een half dozijn keer op en van de krikken om de rijhoogte, voorspanning en demperlengte af te stellen. De instructies vereisten ook het gebruik van een platkopschroevendraaier en een
hamer om de borgringen in te stellen. Ik voelde me vies na die installatie... Een vriend met VEEL circuitervaring in meer auto's dan ik kan tellen, zowel aangepast als standaard, doet mee aan TT en is instructeur, was behoorlijk ontevreden over Annex. Hij vond ze veel te hard en waarschuwde me om ze koste wat het kost te vermijden. Ohlins R&T heeft een geschiedenis van enkele vreemde demperkeuzes voor sommige platforms, met demping die veel te stijf of veel te zacht is voor het platform. Ik heb berichten ontvangen waarin ik werd gewaarschuwd om uit de buurt van Ohlins te blijven... Er zijn dus geen garanties. Maar met beide kun je er achteraf mee werken om de afstelling te krijgen waar je hem wilt hebben, zelfs nadat je ze een tijdje hebt geïnstalleerd en een smaak hebt ontwikkeld voor wat je wel en niet leuk vindt. Eerlijk gezegd, daar leeft de magie echt.