Toyota GR Corolla Forum - Ownership Discussion banner

2025 VW Golf R vs. GR Corolla | Zelfs niet in de buurt

9.9K views 100 replies 37 participants last post by  GR_Yoda  
#1 ·
#101 ·
dat is een enorm pk-verschil. Ik weet dat veel mensen lyrisch zijn over de automaat, maar dat verlies in de aandrijflijn is onacceptabel in de huidige markt.
Ik vraag me af of er DAT naar iMT conversiekits zijn, of misschien ooit een GR DCT-optie? Het lijkt erop dat de koppelomvormer, hoewel snel schakelend, nog steeds een enorme verspilling van vermogen is.

#6 ·
Ik was vroeger een enorme VW-fanboy - Had een '02 Golf voor 19 jaar, overtuigde mijn ouders om in '13 een Passat te kopen (VR6 DSG, het is eigenlijk een best leuke auto), en mijn laatste VW-aankoop was een '16 Tiguan voor mijn vrouw. Ik zag de betrouwbaarheid en kwaliteit langzaam afnemen van mijn originele Piëch-meesterwerk. De Tiguan was echter de druppel, wat een POS.

Ik dacht even, aarzelend, aan een Mk 8 Golf R, maar de bestuurdersinterface was een harde nee. Keek naar Mk 7/7.5 en kocht er bijna een, maar ik wilde echt een nieuwe auto omdat ik ze meestal voor altijd houd en graag wil weten dat hij is ingereden en onderhouden volgens mijn normen.

Omdat mijn Tacoma zo goed voor me is geweest (het enige echte probleem in 110k+ was een stuurbekrachtigingsrek), heb ik naar Toyota gekeken en de GR werd toevallig aangekondigd en alles viel min of meer op zijn plaats.

Als ik gewoon op zoek was naar iets om een paar jaar mee rond te scheuren, denk ik dat ik voor een Mk 7.5 Golf R was gegaan.
+1 voor mijn eigen soortgelijke ervaringen. Hield van het hele Duitse engineering-ding en het ontwerp van de instrumenten en het algemene Euro-gevoel, maar de kwaliteit was de achilleshiel van mijn GTI en andere VW's die mijn familie bezat in mijn tienerjaren en twintiger jaren.

De druppel was dat ik op een regenachtige avond op een kilometer van de dealer strandde (nadat ik een hoop geld aan reparaties had uitgegeven). Ik zei "Nein" tegen toekomstige VW's en heb nooit meer omgekeken.

#5 ·
Niets hiervan is een verrassing. Savagegeese is nog nooit een fan geweest van de GRC. De VW DSG bestaat al eeuwig en er is veel onderzoek en aanpassingen aan gedaan. Ik heb de R overwogen, maar de looks zijn saai en de consensus van de reviews wees erop dat hij een beetje tegenvalt om in te rijden, omdat hij te verfijnd is. Ja, het interieur is VEEL beter en heeft veel meer te bieden. Maar ik ben persoonlijk geen fan van VW en ik wilde ook een auto die wat zeldzamer is in mijn omgeving. Sinds de GRC uitkwam, heb ik er misschien 4-5 in mijn omgeving gezien. Ik zie de R's de hele tijd en ik moet twee keer kijken omdat hij zo op de GTI lijkt.

#9 ·
Golf R met DSG is waarschijnlijk een van de beste hatchbacks ooit gemaakt. Toen ik vorig jaar rondkeek, heb ik met een Golf R met DSG en handgeschakeld, GRC en CTR gereden. De Golf R is eigenlijk een veel betere auto met DSG dan met handgeschakeld, wat een van de redenen is waarom ik voor de GRC ben gegaan, omdat deze een veel betere handgeschakelde versnellingsbak had en beter bij de auto zelf paste. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je vorig jaar 100% performance goodies kon krijgen met GRC core en perf. pakket voor minder dan 40k, wat naar mijn mening een koopje was. Maar 49k tot 49k op automaat, tenzij grc 10k beter presteerde dan het '24 model, zou ik het er ook mee eens zijn dat Golf R of zelfs CTR hier een betere waarde is. Met DSG wordt de Golf R eigenlijk een betere auto, voor GRC, niet zozeer. Kan niet geloven dat GRC nu bijna $50k kost. Kon niet gelukkiger zijn met mijn $38k core.

#17 ·
Golf R met DSG is waarschijnlijk een van de beste hatchbacks ooit gemaakt. Toen ik vorig jaar rondkeek, heb ik met een Golf R met DSG en handgeschakeld, GRC en CTR gereden. De Golf R is eigenlijk een veel betere auto met DSG dan handgeschakeld, wat een van de redenen is waarom ik voor de GRC ben gegaan, omdat deze een veel betere handgeschakelde versnellingsbak had en beter bij de auto zelf paste. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je vorig jaar 100% performance goodies kon krijgen met GRC core en perf. pakket voor minder dan 40k, wat naar mijn mening een koopje was. Maar 49k tot 49k op auto, tenzij grc 10k beter presteerde dan het model van '24, zou ik het er ook mee eens zijn dat de Golf R of zelfs CTR hier een betere waarde is. Met DSG wordt de Golf R eigenlijk een betere auto, voor GRC, niet zozeer. Kan niet geloven dat GRC nu bijna $50k kost. Kon niet gelukkiger zijn met mijn $38k core.
Je kunt de core nog steeds krijgen voor $40k, voeg $2k toe voor DAT.

#10 ·
Ik heb de GR Corolla (handgeschakeld), Golf R (DCT), Type S (handgeschakeld) en WRX (handgeschakeld) vergeleken.

De R was een echte raket, maar het was gewoon… saai. Ik merkte dat ik me op mijn gemak voelde en (uiteindelijk) afgeleid raakte tijdens mijn proefrit met de standaard R van een vriend. De R is een geweldige auto – hij is snel, comfortabel, ziet er goed uit en is gedempt. Het is de volwassen volwassene van de hot hatch-groep.

De GR daarentegen is LANGZAAM. Maar wat het aan snelheid mist, maakt het meer dan goed in rijdersbetrokkenheid. Het houdt me geïnteresseerd, gefocust op de taak van het rijden en probeert constant beter te worden in het besturen van het ding – het optimaliseren van de kruissnelheid, soepeler schakelen, het vermijden van motorstoringen, enz. Het is het tegenovergestelde van saai. Het is onwaarschijnlijk dat ik mijn telefoon tevoorschijn haal en hem gebruik om verveling te onderdrukken (en mijn kans op een ongeluk te vergroten). Het is wat ik wil van een auto die ik meestal alleen bestuur op de manier die ik wil.

Het zou niet de auto zijn die ik zou kiezen als:
1. Ik regelmatig mijn kinderen achterin moest vervoeren,
2. Ik naar klantlocaties of ergens anders moest rijden waar ik mezelf als professioneel (of op zijn minst volwassen) wilde presenteren,
3. Mijn partner vaker dan eens per kwartaal op de passagiersstoel mee moest rijden,
4. Stoplichtraces belangrijk voor me waren,
5. Ik een betere aandachtsspanne had (en minder behoefte aan constante stimulatie).

Ik typ dit allemaal om te zeggen: ik zou nooit een koper zijn van een DAT GR Corolla boven de DCT Golf R, maar ik krijg een heleboel rijdersbetrokkenheidspunten uit de 6-versnellingen GR Corolla die de Golf R niet kan evenaren. En ik erken volledig dat mijn criteria (voorkomen van verveling tijdens het rijden boven alles) niet ieders kopje thee zijn.

#11 ·
Ik heb de GR Corolla (handgeschakeld), Golf R (DCT), Type S (handgeschakeld) en WRX (handgeschakeld) vergeleken.

De R was een echte raket, maar het was gewoon... saai. Ik merkte dat ik me op mijn gemak voelde en (uiteindelijk) afgeleid raakte tijdens mijn proefrit met de standaard R van een vriend. De R is een geweldige auto - hij is snel, comfortabel, ziet er goed uit en is gedempt. Het is de volwassen volwassene van de hot hatch-groep.

De GR daarentegen is LANGZAAM. Maar wat hij aan snelheid mist, maakt hij ruimschoots goed in de betrokkenheid van de bestuurder. Het houdt me geĂŻnteresseerd, gefocust op de taak van het rijden en probeert constant beter te worden in het besturen van het ding - optimaliseren van de kruissnelheid, soepeler schakelen, het vermijden van het afslaan van de motor, enz. Het is het tegenovergestelde van saai. Het is uiterst onwaarschijnlijk dat ik mijn telefoon zou pakken en zou gebruiken om verveling te onderdrukken (en mijn kans op een ongeluk te vergroten). Het is wat ik wil van een auto die ik meestal alleen bestuur op welke manier ik maar wil.

Het zou niet de auto zijn die ik zou kiezen als:
1. Ik regelmatig mijn kinderen achterin moest vervoeren,
2. Ik naar klantenlocaties of ergens anders moest rijden waar ik mezelf als professioneel (of op zijn minst volwassen) wilde presenteren,
3. Mijn partner vaker dan eens per kwartaal op de passagiersstoel moest zitten,
4. Stoplichtraces belangrijk voor me waren,
5. Ik een betere aandachtsspanne had (en minder behoefte aan constante stimulatie).

Ik typ dit allemaal om te zeggen: ik zou nooit een koper zijn van een DAT GR Corolla boven de DCT Golf R, maar ik krijg een hoop betrokkenheidspunten van de 6-versnellingen GR Corolla die de Golf R niet kan evenaren. En ik erken volledig dat mijn criteria (voorkomen van verveling tijdens het rijden boven alles) niet ieders kopje thee zijn.
helemaal met je eens over alle punten. de gr maakt normaal rijden echt leuk. ik heb dit probleem ook, want ik heb een type r, maar ik kan mezelf er niet toe brengen om de gr te verkopen. ik heb geen twee auto's nodig, maar ik heb het geld ook niet nodig. problemen van de eerste wereld.

#15 ·
Ik kan niet geloven dat de AT zoveel minder vermogen heeft; dat is WILD voor een moderne auto. Toyota moet gewoon beginnen met het gebruik van ZF's in plaats van Aisin...

• Like
Reactions: lfingersGR25
#19 ·
Ik ben het gewoon zat dat het verhaal gaat dat de GRC $50.000 USD kost, terwijl het in werkelijkheid $10.000 minder kost en gemakkelijk te verkrijgen is voor die prijs. IMO was het een enorme fout van Toyota om dit te laten gebeuren---misschien werken duizenden dollars aan niet-functionele extra's op een sportwagen prima in de luxemarkt, maar het is een vergiftiging geweest voor het merk van de GRC, die vermoedelijk gepositioneerd was op het prijspunt van $40.000 om het [gevoelsmatig] haalbaarder te maken dan zijn concurrentie. Vandaag de dag, als je iemand die over het algemeen auto's volgt vraagt wat de GRC kost, zullen ze waarschijnlijk $50.000 zeggen.

#20 ·
Ik ben gewoon moe van het verhaal dat de GRC $50k USD kost, terwijl het eigenlijk $10k minder kost en gemakkelijk te verkrijgen is voor die prijs. IMO was het een enorme fout van Toyota om dit te laten gebeuren --- misschien werken duizenden dollars aan niet-functionele extra's op een sportwagen prima in de luxemarkt, maar het is vergif geweest voor het merk van de GRC, dat vermoedelijk gepositioneerd was op het prijspunt van $40k om het [voelbaar] meer bereikbaar te maken dan zijn concurrentie. Vandaag de dag, als je iemand die over het algemeen auto's volgt vraagt wat de GRC kost, zullen ze waarschijnlijk $50k zeggen.
Mensen vinden het gewoon leuk om in het algemeen op GR-auto's te zeuren. Je zou denken dat deze het beste af zou zijn omdat het eigenlijk een Toyota is, maar dat is helemaal niet het geval lol.

#25 ·
Coole vergelijking.

Er is nogal wat verontwaardiging over deze vergelijking en ik snap het niet... De Golf R is een geweldige auto... een auto GRC met 100 pk minder (100!) was 1,5 seconden langzamer in een ronde en de GRC is de betere auto voor de bestuurder.

Als iemand iets anders wil of andere dingen prioriteert, ben ik blij dat er opties voor hen en mij zijn. Ik wil knoppen en draaiknoppen. Ik wil een handgeschakelde versnellingsbak. Ik wil een rijervaring (het belangrijkste onderdeel). Het kan me niet schelen of ik de snelste ben op het circuit of bij een stoplichtsprint - geen van beide zal mijn plezier veranderen. Bedankt Toyota voor de GRC!

Ik had een nieuwe 24 Golf R kunnen kopen (de laatste in de staat met een handgeschakelde versnellingsbak - de enige manier waarop ik er een zou hebben), - alles in de $70.000 en minder groep was een optie. Ik zal je mijn gedachten over de rest besparen, maar het enige dat de Golf R en GRC gemeen hebben, is vierwielaandrijving, een hatchback en een handgeschakelde versnellingsbak. Dag en nacht verschil hoe je het ook bekijkt of rijdt. (gelukkig)

#29 ·
Had een gloednieuwe MK7 Golf R nadat mijn Evo 8 total loss was geraakt. Hield van de volwassenheid, de ingetogen looks, het geweldige interieur van de MK7 en de EA888 maakt domme kracht (reageert ook goed op mods). Bij ongeveer 90.000 mijl verkocht ik hem omdat hij wat te veel olie begon te verbruiken. Ik was ook geen fan van Haldex, hoewel de MK8 het dramatisch heeft verbeterd.

De GRC, hoewel langzamer, doet me zo denken aan de Evo 8 (een auto waar ik echt van hield en die ik nog steeds zou bezitten als het niet voor een student was geweest die door rood reed) dat ik hem als een stap omhoog beschouw. Ik ben meer een liefhebber van handling en rijdersbeleving, dus ik ben er zeker van dat dat een groot deel van mijn voorkeur is.

Heb ik net de handling-kwaliteiten verdedigd boven openlijke kracht? Nu weet ik hoe Miata-eigenaren zich voelen...

#30 ·
Had een gloednieuwe MK7 Golf R nadat mijn Evo 8 total loss was verklaard. Hield van de volwassenheid, de ingetogen looks, het geweldige interieur van de MK7 en de EA888 maakt domme kracht (reageert ook goed op mods). Bij ongeveer 90.000 mijl verkocht ik hem omdat hij wat te veel olie begon te verbruiken. Ik was ook geen fan van Haldex, hoewel de MK8 het dramatisch heeft verbeterd.

De GRC doet me, hoewel hij langzamer is, zo erg denken aan de Evo 8 (een auto waar ik echt van hield en die ik nog steeds zou bezitten als het niet voor een student was geweest die door rood reed) dat ik hem als een stap omhoog beschouw. Ik ben meer een liefhebber van handling en rijdersbetrokkenheid, dus ik ben er zeker van dat dat een groot deel van mijn voorkeur is.

Heb ik net de handling-kwaliteiten verdedigd boven openlijke kracht? Nu weet ik hoe Miata-bezitters zich voelen...
Ik wou dat ik wist hoe Miata-bezitters zich voelen.

Breed en een paar streepjes boven 6'3, dat ding had me zo erg opgevouwen dat ik er meteen weer uitstapte... Ik was bang om erin te rijden, denkend dat ik zou proberen de aankoop te rechtvaardigen.

#31 ·
De VW en de meeste andere kunnen het Toyota D4S-systeem niet evenaren. (Of hoe het ook heet)
Ik vind het fijn dat ik de inlaat niet hoef te verwijderen om de inlaatkleppen af en toe schoon te maken.
Ik weet het niet, maar voor mij.....ik ben dol op mijn P+ MY25 met 4.500+ mijl en meer. Ik ga er de hele tijd mee rijden. Geen garagekoningin voor mij.

#33 ·
De GRC heeft 10807091x meer funfactor dan de super serieuze Golf R. Het kan me niet schelen of hij sneller is, de GRC is veel leuker om mee rond te scheuren, maakt betere geluiden en voelt over het algemeen ruwer en leuker aan lol. De GOLF R is nogal gedempt en niet erg boeiend. Ook ingepompt audioruis is een ENORME afknapper voor mij.

Ik zou zeggen dat als de Golf R een nieuw bijgewerkte VR6 had. OH man, dan had ik die waarschijnlijk wel gekocht, puur voor dat WOOKie-geluid, dat op de oudere R32's geweldig klonk.

Slechts mijn TWEE cent.

En F, wilde gans. Die HATER maakt onze auto al sinds zijn debuut af.

#34 ·
De GRC heeft 10807091x meer funfactor dan de super serieuze Golf R. Het kan me niet schelen of hij sneller is, de GRC is veel leuker om in rond te scheuren, maakt betere geluiden en voelt over het algemeen rauwer en leuker aan lol. De GOLF R is nogal gedempt en niet erg boeiend. Ook ingepompt audioruis is een enorme afknapper voor mij.

Ik zou zeggen dat als de Golf R een nieuw bijgewerkte VR6 had. OH man, dan had ik die waarschijnlijk gekregen, puur voor dat WOOKie-geluid, dat op de oudere R32's geweldig klonk.

Slechts mijn TWEE cent.

En F, gemene gans. Die HATER heeft onze auto sinds zijn debuut afgebrand.
Oh man... die VR6 was de top van VW. De R32 met de centrale uitlaat had absoluut karakter. Een ander teken dat karakter soms meer betekent dan alleen pure snelheid.

#38 ·
'25 Golf R motorspecificaties (van fabrikant) - 328 pk, 295 lb-ft
'25 GR motorspecificaties (van fabrikant) - 300 pk, 295 lb-ft

Ik vraag me af hoe de Golf erin slaagt om 6 pk meer aan de wielen te leveren dan aan de krukas, terwijl de GR ongeveer 70 pk verliest van krukas naar wielen op dezelfde testbank, dezelfde dag. Mustang-testbank, yada, yada en ik weet dat de ene een koppelomvormer heeft en de andere niet - maar dat is nog steeds VEEL te veel verschil. Doet me denken dat de Golf misschien een beetje magie op de ECU heeft gehad. Natuurlijk heeft VW een geschiedenis van het vertellen aan het publiek en de toezichthouders dat de auto het ene doet, terwijl de ECU de auto vertelt het andere te doen.....

Ik koos de auto waar ik het meest van genoot tijdens mijn proefritten en onderzoek. Ik ben veel te oud voor de Civic, en de meer volwassen Integra was 50% duurder dan de GR die ik kocht - gewoon niet de moeite waard voor mij. Ik heb in het verleden 3 watergekoelde VW's gehad. Alle 3 hadden problemen. Ik zwoer nooit meer. Heb er niet eens een gereden.

#39 ·
'25 Golf R motorspecificaties (van fabrikant) - 328 pk, 295 lb-ft
'25 GR motorspecificaties (van fabrikant) - 300 pk, 295 lb-ft

Ik vraag me af hoe de Golf erin slaagt om 6 pk meer aan de wielen te leveren dan aan de krukas, terwijl de GR ongeveer 70 pk verliest van krukas naar wielen op dezelfde testbank, dezelfde dag. Mustang-testbank, yada, yada en ik weet dat de ene een koppelomvormer heeft en de andere niet - maar dat is nog steeds VEEL te veel verschil. Ik denk dat de Golf misschien een beetje magie op de ECU heeft gehad. Natuurlijk heeft VW een geschiedenis van het vertellen aan het publiek en de toezichthouders dat de auto het ene doet, terwijl de ECU de auto vertelt het andere te doen.....

Ik koos de auto waar ik het meest van genoot tijdens mijn proefritten en onderzoek. Ik ben veel te oud voor de Civic, en de meer volwassen Integra was 50% duurder dan de GR die ik kocht - gewoon niet de moeite waard voor mij. Ik heb in het verleden 3 watergekoelde VW's gehad. Alle 3 hadden problemen. Ik heb gezworen nooit meer.
Ik dacht hetzelfde... Porsche en BMW onderschatten routinematig hun pk-aantallen. Het is niet ongebruikelijk dat beide de aangegeven pk's naar de wielen brengen. Ik heb altijd gedacht dat VW's in principe accuraat waren. Ik zou hebben gedacht dat de R 300 pk naar de wielen bracht. Of VW ging gewoon YOLO met de EA888 (gen 4 in de 8.5 denk ik) wetende dat het waarschijnlijk de laatste generatie van de R is. Ik weet zeker dat iemand er binnenkort een op een testbank zal gooien voor een ander datapunt.

#40 ·
Het feit dat mensen daar gaan zitten en klagen over hoe verschrikkelijk, goedkoop, waardeloos en saai ons interieur is in vergelijking met andere auto's in de klasse, is ook dom.

Niets zal de CTR evenaren, dat interieur is prachtig en functioneel.

De Elantra N is goedkoop en valt uit elkaar terwijl je ernaar kijkt.

De VW R heeft overal een PIANO-zwart interieur. En ook die capacitieve aanraakknoppen zijn AFGRIJSELIJK! Ook het feit dat ze 1801708170917019 verschillende instellingen in het scherm hebben begraven, is een misdaad. Hoe mensen niet crashen elke keer dat ze de airco of stoelverwarming aanzetten.

Ik neem mijn GRC en zijn low-rent interieur met ECHTE knoppen.

Sorry voor de tirades. Maar oké, ik denk dat pure snelheid de belangrijkste oorzaak is van het bashen tegen onze rumoerige, eigenzinnige en coole 3-cilinder, met zijn low-budget interieur.

#45 ·
Het feit dat mensen daar gaan zitten en klagen over hoe verschrikkelijk, goedkoop, waardeloos en saai ons interieur is in vergelijking met andere auto's in de klasse, is ook dom.

Niets zal de CTR evenaren, dat interieur is prachtig en functioneel.

De Elantra N is goedkoop en valt uit elkaar terwijl je ernaar kijkt.

De VW R heeft overal een PIANO-zwart interieur. En ook die capacitieve aanraakknoppen zijn AFGRIJSELIJK! Ook het feit dat ze 1801708170917019 verschillende instellingen in het scherm hebben begraven, is een misdaad. Hoe mensen niet crashen elke keer dat ze de airco of stoelverwarming aanzetten, is mij een raadsel.

Ik neem mijn GRC en zijn low-rent interieur met ECHTE knoppen.

Sorry voor de tirades. Maar oké, ik denk dat pure snelheid de belangrijkste oorzaak is van het bashen tegen onze luidruchtige, eigenzinnige en coole 3-cilinder, met zijn low-budget interieur.
Ik vermoed dat we zo weinig kapotte Golfs (basis, GTI, R) zien - en ze niet in de top 50 van meest ongevallen gevoelige auto's komen - vanwege twee redenen die in deze thread worden genoemd:
1. Het gecombineerde infotainment/milieuregelsysteem is zo afschuwelijk dat mensen het gewoon helemaal negeren, waardoor ze zich kunnen concentreren op het besturen van dat ding.
2. Tegen de tijd dat de Golfs waarschijnlijk in een ongeluk terechtkomen (d.w.z. de nieuwheid is verdwenen naarmate de kilometers toenemen en de eigenaren iets minder conservatief rijden), doden betrouwbaarheidsproblemen de auto voordat de bestuurder de kans krijgt om hem bij een ongeluk te doden.

Deze infographic is ongeveer 18 maanden oud, maar het is een leuke:

#43 ·
Ik zal nooit iemand bekritiseren omdat hij iets leuk vindt. Ik heb die les lang geleden geleerd, dat ik meer gemeen heb met andere autoliefhebbers dan met welke andere groep dan ook, waarom zou ik mijn collega's willen vervreemden, voor een of andere onzekere behoefte om me superieur te voelen? Als ze van auto's houden, cool, laten we kletsen. Ik vind het echter erg interessant welke invloeden -waarom- mensen leuk vinden wat ze leuk vinden. Cijfers op papier vergelijken is op de lange termijn vrij zinloos, maar het is een leuk onderwerp om over te kletsen. Overdreven bevooroordeelde/voorgeladen/vooringenomen recensies en vergelijkingen zijn vermakelijk, maar dat is het dan ook. Velen zijn negatief... opzettelijk. Het enige deel dat ik frustrerend vind, is hoe het allemaal de meningen en ego's van mensen beïnvloedt, een negatief imago creëert als een soort competitie en uiteindelijk de interesse beperkt. Niet alle publiciteit is in dit opzicht goede publiciteit, zelfs als een kanaal er extra klikken voor krijgt, is het uiteindelijk ten koste van de hobby waar we allemaal van houden. Dit is de reden waarom auto's als deze in zo'n klein aantal bestaan; te veel kritiek.

Persoonlijk ben ik het met jullie allemaal eens over de redenen waarom ik voor de GRC heb gekozen. Het is zeker niet de best rijdende, best sturende auto die ik ooit heb gehad, en hij brengt veel offers die andere auto's wel goed doen. Maar hij doet alle dingen die ik wil, op de manier die ik wil, en hij doet ze goed genoeg zonder grote rode vlaggen, dus ik ben er erg blij mee.

#44 ·
Ik ga nooit iemand afvallen omdat hij iets leuk vindt. Ik heb die les lang geleden geleerd, dat ik meer gemeen heb met andere autoliefhebbers dan met welke andere groep dan ook, waarom zou ik mijn collega's willen vervreemden, voor een onzekere behoefte om me superieur te voelen? Als ze van auto's houden, cool, laten we kletsen. Ik vind het echter erg interessant welke invloeden -waarom- mensen leuk vinden wat ze leuk vinden. Cijfers op papier vergelijken is op de lange termijn vrij zinloos, maar het is een leuk onderwerp om over te praten. Overdreven subjectieve/voorgeprogrammeerde/vooringenomen recensies en vergelijkingen zijn vermakelijk, maar dat is het dan ook. Velen zijn negatief... opzettelijk. Het enige deel dat ik frustrerend vind, is hoe het allemaal de meningen en ego's van mensen beïnvloedt, een negatief imago creëert als een soort competitie en uiteindelijk de interesse beperkt. Niet alle pers is in dit opzicht goede pers, zelfs als een kanaal er extra kliks voor krijgt, is het uiteindelijk ten koste van de hobby waar we allemaal van houden. Dit is de reden waarom auto's als deze in zo'n klein aantal bestaan; te veel kritiek.

Persoonlijk ben ik het met jullie eens over de redenen waarom ik voor de GRC heb gekozen. Het is zeker niet de beste auto om in te rijden, de beste handling die ik persoonlijk ooit heb gehad, en hij brengt veel offers die andere auto's wel hebben. Maar hij doet alle dingen die ik wil, op de manier die ik wil, en hij doet ze goed genoeg zonder grote rode vlaggen, dus ik ben er erg blij mee.
@wheelhaus - Er zit een kernles / wereldse uitspraak in je commentaar die ik enorm waardeer en die ik elke dag probeer te volgen (hoewel ik daar niet altijd in slaag). Ik denk dat het in twee uitspraken kan worden opgesplitst:

1. Nieuwsgierigheid boven oordeel - Wees nieuwsgierig naar de wereld om je heen, waarom je bent zoals je bent en waarom de mensen om je heen zijn zoals ze zijn. Oordeel anderen niet alleen omdat ze anders zijn, maar probeer de redenen voor en de voordelen van die verschillen te vinden door nieuwsgierig te blijven en je van oordeel te onthouden.

2. Val niet af op wat andere mensen lekker vinden - Onze smaken, voorkeuren, gevoeligheden en perspectieven verschillen allemaal van elkaar. Alleen omdat je alleen van auto's in grijstinten en zwart houdt, wil nog niet zeggen dat je buurman niet ook alleen van auto's in wittinten kan houden. We houden van wat we leuk vinden en we moeten dat in onszelf en in anderen omarmen. Als we allemaal net iets andere dingen "lekker" vinden, dan is er weinig tot geen verspild "bah" en is er genoeg "lekker" om rond te gaan. Is uniformiteit sowieso niet saai?

Waardeer je, zoals altijd.

#49 ·
Ik voeg niet echt iets nieuws toe aan wat hierboven al is gezegd, maar hier is mijn mening:

Ik denk dat de recensie op verschillende manieren de plank mis slaat. Ik heb een GRC en ben een bekende fanboy, dus de bias is hier hoog! Maar ik ben absoluut dol op de mijne, ik denk dat het een van de, zo niet de leukste en meest lonende dagelijkse auto is die ik heb gehad (en ik heb er veel gehad). Ik kan het gewoon niet eens zijn met SG's mening dat "het niet eens in de buurt komt". Hier is waarom:

1. Over het algemeen denk ik dat deze vergelijking kracht tegenover zwakte zet: De DSG is een kracht voor de R, tegenover de zwakkere transmissie keuze voor de GRC. Ik denk ook niet dat het zinvol is om de hoogste specificatie Premium Plus GRC te kiezen. De kracht van de GRC zit NIET in de interieur dingetjes en "luxe" die worden aangeboden in de premium plus. De kracht zit in het chassis en de aandrijflijn die wordt gedeeld met alle uitrustingsniveaus. Dus zet een core met performance pack (misschien is dat nu weg in 2025 en hebben ze allemaal F+R diffs?) en een handgeschakelde versnellingsbak tegenover een Golf R en een groot deel van de ondersteuning voor hun conclusies stort in. In die vergelijking is de Golf $10k meer (25% duurder dan de GRC!), de GRC verkleint het vermogensverschil een beetje, en de fun factor van de GRC (zijn kracht) is VEEL hoger. Dat is de juiste vergelijking.

2. Het is interessant voor mij dat de SG-jongens een echte uitzondering zijn in hun consistente afkeer van de GRC. Veel van de afkeuren die ze aanstippen zijn dezelfde als die welke door andere journalisten en YouTubers worden benadrukt (met andere woorden, het zijn legitieme klachten/problemen), maar met dezelfde input komen ze consequent tot de conclusie dat het een product is dat ze niet leuk vinden, terwijl de andere recensies die ik heb gelezen/bekeken consequent concluderen dat het het leukste is dat je op de markt kunt hebben voor iets meer dan $40k. Wat aansluit bij mijn eerdere punt dat de echte vergelijking hier een auto van $40k is tegenover een auto van $49k.

3. Deze recensies moeten autofabrikanten gek maken. De journalisten hameren op: betrokkenheid van de bestuurder boven pk's; red de handgeschakelde versnellingsbak; echte knoppen geen schermen; de misdaad tegen de menselijkheid die pianozwart is; en zich over het algemeen concentreren op plezier boven cijfers. Dus Toyota levert een pittige kleine driecilinder vol betrokkenheid en karakter die een beetje minder vermogen heeft en het chique interieur opgeeft voor een paar echt handige knoppen, en deze jongens kakken er allemaal op! Wat is er gebeurd met: het draait allemaal om betrokkenheid van de bestuurder?

4. Ze raken nauwelijks de aard van de motoren aan, en de aard van de auto's in het algemeen. De Golf R is een ongelooflijk efficiënte manier om prestatiecijfers te leveren. Hij is echt knap maar onmiskenbaar saai. Kom op, ga je niet één keer vermelden hoeveel leuker het is om de kleine driecilinder met 21 lbs boost uit te persen dan nog een 2 liter turbo vier? Geen kritiek op het gebrek aan de handgeschakelde versnellingsbak? Ik heb deze jongens consequent horen zeggen dat ze geen snellere auto's nodig hebben, ze willen meer boeiende auto's. Dat 2 liter turbo vier gewoon saai zijn, ongeacht hoeveel vermogen ze pompen. En pianozwart, begin er niet eens over over pianozwart. Dus wat is hier aan de hand? Plotseling is de extra snelheid op de rechte stukken een doorslaggevende factor en de fysieke knoppen in de GR zijn gewoon, meh?

Ik weet niet waarom SG zo'n lage dunk heeft van de GRC, maar ik kan het er niet mee eens zijn.

#50 ·
Ik voeg niet echt iets nieuws toe aan wat hierboven al is gezegd, maar hier is mijn mening:

Ik denk dat de recensie de plank in verschillende opzichten misslaat. Ik heb een GRC en ik ben een bekende fanboy, dus de bias is hier hoog! Maar ik ben absoluut dol op de mijne, ik denk dat het een van de, zo niet de leukste en meest lonende dagelijkse auto is die ik heb gehad (en ik heb er veel gehad). Ik kan het gewoon niet eens zijn met SG's mening dat "het niet eens in de buurt komt". Hier is waarom:

1. Over het algemeen denk ik dat deze vergelijking kracht tegen zwakte afzet: De DSG is een sterk punt voor de R, tegen de zwakkere transmissiekeuze voor de GRC. Ik denk ook niet dat het zinvol is om de hoogste specificatie Premium Plus GRC te kiezen. De kracht van de GRC zit NIET in de interieurdingen en "luxe" die worden aangeboden in de premium plus. De kracht zit in het chassis en de aandrijflijn die wordt gedeeld met alle uitrustingsniveaus. Dus zet een core met performance pack (misschien is dat nu weg in 2025 en hebben ze allemaal F+R diffs?) en een handgeschakelde versnellingsbak tegen een Golf R en een groot deel van de steun voor hun conclusies stort in. In die vergelijking is de Golf $10.000 meer (25% duurder dan de GRC!), de GRC verkleint het vermogensverschil een beetje en de funfactor van de GRC (zijn kracht) is VEEL hoger. Dat is de juiste vergelijking.

2. Het is interessant voor mij dat de SG-jongens een echte uitzondering zijn in hun consistente afkeer van de GRC. Veel van de afkeuren die ze aanstippen zijn dezelfde als die welke door andere journalisten en YouTubers worden benadrukt (met andere woorden, het zijn legitieme klachten/problemen), maar met dezelfde input komen ze consequent tot de conclusie dat het een product is dat ze niet leuk vinden, terwijl de andere recensies die ik heb gelezen/bekeken consequent concluderen dat het het leukste is dat je op de markt kunt hebben voor iets meer dan $40.000. Wat teruggrijpt op mijn eerdere punt dat de echte vergelijking hier een auto van $40.000 is tegen een auto van $49.000.

3. Deze recensies moeten autofabrikanten gek maken. De journalisten hameren op: betrokkenheid van de bestuurder boven pk's; red de handgeschakelde versnellingsbak; echte knoppen, geen schermen; de misdaad tegen de menselijkheid die pianozwart is; en zich in het algemeen concentreren op plezier boven cijfers. Dus Toyota levert een pittige kleine driecilinder vol betrokkenheid en karakter die iets minder vermogen heeft en de chique interieurs opgeeft voor een paar echt handige knoppen, en deze jongens kakken er allemaal op! Wat is er gebeurd met: het draait allemaal om betrokkenheid van de bestuurder?

4. Ze raken nauwelijks de aard van de motoren en de aard van de auto's in het algemeen aan. De Golf R is een ongelooflijk efficiënte manier om prestatiecijfers te leveren. Hij is echt knap, maar onmiskenbaar saai. Kom op, ga je niet één keer vermelden hoeveel leuker het is om de kleine driecilinder met 21 lbs boost uit te persen dan nog een 2 liter turbo viercilinder? Geen kritiek op het ontbreken van de handgeschakelde versnellingsbak? Ik heb deze jongens consequent horen zeggen dat ze geen snellere auto's nodig hebben, ze willen meer boeiende auto's. Dat 2 liter turbo viercilinders gewoon saai zijn, ongeacht hoeveel vermogen ze pompen. En pianozwart, begin er niet eens over. Dus wat is hier aan de hand? Plotseling is de extra snelheid op de rechte stukken een doorslaggevende factor en de fysieke knoppen in de GR zijn gewoon, meh?

Ik weet niet waarom SG zo'n lage dunk heeft van de GRC, maar ik kan het niet eens zijn.
Goed gezegd over 3. en 4.

Ik kijk graag naar recensenten... en ik geniet van SG en de Canadese jankers (Throttle House) in beperkte doses, maar Everyday Driver en die chick Sarah-n-Tuned zijn aangenamer voor mijn smaak.

Heb ik die chick Sarah-n-Tuned genoemd? Ze is geweldig en kan alle technische dingen doen zonder als een jockstrap te klinken.

#51 ·
Ik hou over het algemeen van SG, maar ze hebben van meet af aan iets tegen de auto gehad. Mark vindt het een domme auto, aangezien je gewoon een CTR zou kunnen kopen (volledig negerend niet alleen het prijsverschil, maar ook het gebrek aan AWD, en de minimale 5k ADM die ze in veel gebieden hebben). Dan heb je Jack, die er een kocht om te "testen" en te "bouwen" en ondanks dat hij er een hoop onderdelen in heeft gestoken (zij het gesponsord), was hij nooit blij met de auto en het feit dat hij nog steeds de problemen met oververhitting op het circuit had. Jack geeft ook de voorkeur aan V8- of I6-RWD-auto's, zoals Vettes en BMW's, dus het was gewoon niet ideaal vanaf het begin IMO.

#53 ·
Ik hou over het algemeen van SG, maar ze hebben vanaf het begin iets tegen de auto gehad. Mark vindt het een domme auto, aangezien je gewoon een CTR zou kunnen kopen (volledig negerend niet alleen het prijsverschil van de afwerking, maar ook het gebrek aan AWD en de minimale 5k ADM die ze in veel gebieden hebben). Dan heb je Jack, die er een kocht om te "testen" en te "bouwen" en ondanks dat hij er een hoop onderdelen in stopte (zij het gesponsord), was hij nooit blij met de auto en het feit dat hij nog steeds de problemen met oververhitting op het circuit had. Jack geeft ook de voorkeur aan V8- of I6 RWD-auto's, zoals Vettes en BMW's, dus het was gewoon niet ideaal vanaf het begin IMO.

Ze hebben de auto in feite gewoon laten lijken op een eigenzinnig, prijzig, zwaar gebrekkig voertuig dat alleen een klein publiek zal aanspreken, en ik ben het niet eens met dat verhaal. Het is gebrekkig, zoals alles, en het is tot op zekere hoogte eigenzinnig, maar het concurreert absoluut op features/prijs en is veel gevoeliger dan alles waar het momenteel tegen strijdt.
Ik vond hun Z06/GT3 vergelijking erg leuk.

#52 ·
Hetgeen dat me enthousiast maakte om een GRC te bezitten, waren alle recensenten die grijnsden of hardop lachten tijdens het rijden in de GRC. Zelfs recensies die de GRC uiteindelijk afkraakten, spraken vaak over hoeveel plezier het was om erin te rijden.

Na hem 5 maanden en 7.400 kilometer te hebben gehad, met ongeveer de helft van die kilometers op bergweggetjes, in regen en zonneschijn, is het de meest consequent leuke auto die ik ooit heb gereden. Het komt voor mij het dichtst in de buurt van perfectie dat ik ooit heb gereden. Ik kon me zo'n auto, laat staan een Corolla, niet eens voorstellen toen ik in 1973 begon met rijden in een Toyota Corolla 1200.

#54 ·
Goed gezegd!

Recensenten die niet konden stoppen met glimlachen, lieten me zoeken naar een proefrit en toen ik niet kon stoppen met glimlachen tijdens mijn proefrit, keek ik naar mijn vrouw en zei haar dat ze haar GTI mee naar huis moest nemen, omdat ik deze auto kocht.

#57 ·
Als je kijkt naar de recensenten die zich meer aangetrokken voelen tot de GRC, dan wonen ze vaak in gebieden met meer hoogteverschillen. Ze wonen in IL. SG lijkt daar geen rekening mee te houden, dus ze rijden er gewoon mee rond op een vlakke Autobahn-racebaan, wat dat ook mag voorstellen als marker voor de auto. Geen wonder dat ze erover zeuren, ze wonen in een gebied waar meer FWD-bias acceptabel zou zijn. Hun grootste kritiekpunt op de VW was dat de besturing vaag was, maar hij heeft wel meer vermogen naar de wielen en is verfijnder. Wat gebeurt er als je daadwerkelijk alle wielen moet gebruiken op een oppervlak dat niet alleen maar vlak is? Ik heb nooit begrepen waarom Jack er een kocht voor een jaar, alleen maar om er daar mee te racen. Het was nooit logisch, er waren betere auto's voor de prijs die beter pasten bij hun omgeving.

#65 ·
Als je kijkt naar de recensenten die zich meer aangetrokken voelen tot de GRC, wonen ze vaak in gebieden met meer frequente hoogteverschillen. Ze wonen in IL. SG lijkt daar geen rekening mee te houden, dus ze rijden er gewoon mee rond op een vlakke Autobahn-racebaan, wat dat ook mag voorstellen als marker voor de auto. Geen wonder dat ze erover zeuren, ze wonen in een gebied waar meer FWD-bias acceptabel zou zijn.
Precies. Een van de belangrijkste redenen waarom ik een GRC kocht in plaats van een Golf R. Nou, vooral was het het vreselijke MK8-interieur. Maar ik hou zeker meer van het gevoel van de 50/50-verdeling op de GRC dan hoe mijn oude Golf R aanvoelde.